Sidste nyt om Grand Hotel & BB - Projekt Fællesskab
17/3 2023
Nu er det ude, vi er en del af et nyt tv-program, som kommer på DR til efteråret – “Huse med hemmeligheder”
Heldigvis er kan vi også snart enden på køkken ombygningen.
Utroligt, at en kvinde også kan blive helt vildt glad for sådan en maskine 🙂
Det betyder at køkkendelen snart kan åbnes op.
Ud over køkkenet, så har vi også nået at lave en mini renovering af toilettet – det er dog ikke helt færdigt endnu, men det vi har fået lavet ser pænt ud. Toilettet får en større omgang senere
Trappen har også efterhåndet fået et helt andet udseenede. Vi venter på den helt rigtige løsning vedrørende ny ligeløbstrappe og liftelevator, men vi skal være helt sikre på, at løsningen kan laves på den meget lille plads, der er i gangen og at vi stadig kan opfylde alle brandkravene.
På søndag den 19/3 kl. 13-15 holder vi kaffe & kig, hvor man kan komme ind og stille sin nysgerrighed på, hvad det er vi går og laver inde i den gamle ungdomsborg.
En af de søde gæster havde blomster med.
Efter gæsterne havde set, hvad vi går og laver i den gamle ungdomsborg, så stod den på spartling og klargøring af paneler
Vi er også så småt begyndt at anlægge haven omme bag ved huset. Vi vil gerne have noget liv og nogle farver med en smule selvforsyning og blomster, som er godt for øjet.
Vi ser frem til et par endnu mere travle uger for at komme i mål.
Vi håber snart, at I kan besøg os i caféen og til en masse lækre ja-tak tilbud.
10/3 2023
Opbygningen tager fart nu og der har været en række håndværkere og gøre det, som de står for og vi ikke selv må lave og der kommer flere i den kommende uge.
Vi venter fortsat på de sidste tilladelser og de lader desværre vente lidt på sig. Så vi håber, at kommunen i den kommende uge kommer med de udmeldinger, som vi har så meget brug for.
Vi arbejder dog på højtryk mens, vi venter.
En lille besked fra fortiden; Magnus er dum – håber han er blevet sød ed tiden.
Det kendte borgen-billede over trappen er også taget ned og dateret og vil nu blive gemt i bygningen til de, som arbejder i bygningen i fremtiden
Et lille bump på vejen
Det er dog ikke sket i forbindelse med ombygningen, men det gør det ikke mindre uheldigt eller nemmere at se med kun med det ene øje.
I dag kom også den kæmpe store nye eltavle, som skal levere el til det hele. Hvordan den skal komme ind i rummet, det er lidt spændende, da den er kæmpe stor, men døren ret lille.
I næste uge kommer der håndværkere tre gange i løbet af ugen, så det bliver endnu en travel ugeog det bliver der gjort klar til
3/3 2023
Så er vi i gang med opbygningen. Den går desværre lidt langsommere end beregnet, da der har været lidt udfordring – men det har vi erfaret, at der desværre er med sådan en gammel bygning og så har vi ikke kunne få en klarmelding på, hvad man egentlig må og ikke må med direkte fjernvarme. Vi er nok nået til, at lade nogle af rørene være som de er nu og så må de udskiftes senere, også fordi vi ikke helt kender konsekvens af at røre ved dem på nuværende tidspunkt. Lovgivningsmæssigt, så er f.eks. Bygmax og rådgivningen ved produktets producent og nogle VVS’eren ikke helt enige i, hvad vi må og ikke må.
Vi har lidt travlt med at komme videre, så det må vente og så må vi håber, at de kanaler der er kan bruges ved senere lejlighed.
Vi har fået malet hegnet og gjort klar til fliser på badeværelset
Hvem mon der i tidernes morgen har lavet det lille vindue på badeværelset
Så har vi arbejdet lidt med, hvad vi gør med facaden og hvilke farver det fine gamle jernbanehotel skal have – vi er ret enige om, at Skagensgul høre hjemme i Skagen og ikke i Tønder 🙂
På torsdag kommer VVS’eren og gøre vand mm. klar og på næste mandag kommer elektrikeren og ordner det de skal lave – dog med undtagelse af at tage den enorme tavle, som er ankommet ind. De kan på ingen måde komme ind uden der er anlagt gulv.
De næste dag kommer vi forhåbentlig meget længere med alle de andre ting, så vi kan se frem til snart at komme fra start og åbne.
24/2 2023
Nedbrydningen er færdig for nu og det står nu på opbygning i det små mens vi venter på byggetilladelsen
Så mangler vi smeden kommer og får lavet sin del, så vi kan kommer videre.
Der er jo fortsat rigtig mange små og stor opgaver, som skal laves for vi kommer i mål – og det er bare denne etape.
Herefter mangler vi den stor café, de øvrige toiletter, Café Fællesskab og de to værelsesetager.
17/2 2023
Der er run på nu. Med brandrapporten i hus og byggeansøgningen sendt ind, så mangler vi kun de sidste tilladelser og en ibrugtagelsestilladelse.
Tiden mens vi venter på, at det falder på plads, den bruger vi selvfølge på det videre nedbrydning og byggeri/opbygning.
Vi er næsten færdig med nedbrydning for denne etape og for det, som produktionsselskabet skal følge.
Så nu skal vi have nogle håndværkere i spil og vi har heldigvis indgået aftale med nogle gode og kompetente nogle af slagsen. Vi håber derfor, at det går forholdsvis hurtigt med det sidste af køkkenet og de efterfølgende 3 rum, gang/indgang, den lille café/spisesalen og det ene toilet.
10/2 2023
Det har været den vildeste uge – vi har brudt ned i spisesalen, på badeværelset og i gangen
Der kom er også en lille kortfilm, hvor man kan se hvad der gemmer sig bag væggene i gangen som kan ses her.
Så kan genopbygningen så småt begynde.
Så indimellem byggeriet, så har produktionsselskabet også været forbi med en lokal ekspert.
Alt i alt en meget spændende uge – og helt sikkert mange flere i vente.
3/2 2023
Vi siger tak til Alberte for et par spændende og hyggelige dage med renovation, mad, SOME og hjemmeside opdatering i fokus.
Ud over nogle hyggelige dage med praktikanten Alberte, så har vi også været nødsaget til at åbne op i gangen for at finde et gammelt dørhul, da vi ellers ikke vil kunne overholde brandrapportens krav.
Det er dørhullet mellem rum nummer 5 og rum nummer 12.
Det gamle dørhul med den murede overligger er fundet, så nu skal der åbnes op.
I næste uge kommer produktionsselskabet tilbage og vi skal ud og se på en mulig facadedør, da den også skal ud på sin oprindelige placering i facaden.
27/1 2023

20/1 2023
Det har været den vildeste uge. Der dukkede flere dele af skakten og andre sokkeldele frem. Vi har derfor været i kontakte med Sønderjyllands museum.
Ud over de fund vi har fundet under køkkengulvet, så har vi haft møde med Tønder Kommune. De er de mest flinke, imødekommende og løsningsminded medarbejder de har i Tønder – det kan de virkelig godt være stolte af.
Vi fik løst vores små udfordringer omkring brandrapporten og vi talt om bygningen og projektet og hvilke muligheder der er. Vi er meget taknemmelige på den måde vi og projektet er blevet mødt på.
Fredag var en vild dag med huset fyldt af medier. Der er både blevet filmet og taget billeder, både af fundene i køkkenet, men også af det gamle smukke hotel.
Vi har heldigvis, i følge aftale med Sønderjyllands museum, fået lov til at dokumentere fundene med billeder og optagninger og kan dermed gå videre. Lennart på museet er ret sikker på, at det er et gammelt varmesystem, vi er stødt på. Vi er dermed videre og ved at være klar til at bygge op nu.
13/1 2023
Køkkenet står nu tømt og skraldet helt ned til de tomme vægge og der er ikke meget tilbage.
Vi venter nu på de sidste tilladelser er klar og vi håber på et møde med Teknik og Miljø i Tønder Kommune, men heldigvis, så er det søde mennesker, som vi kun har oplevet so meget hjælpsomme.
Vi glæder os også til en snak med den lokale afdeling af LEV.
Der er kommet en del forslag til, hvad skakten i køkkenet har kunnet været brug for. Det kan være en form for træk, eller en skakt pga. høj grundvand og for at beskytte mod fugt, eller datidens og dermed et meget tidlig centralvarmesystem.
At det skulle være et tidligt centralvarmesystem understøttes dog nok af det sidste billede, da skakten drejer som det ses på billedet herunder
Vi har en lille kortfilm af skakten, den kan ses her.
6/1 2023
Så nåede vi årsskiftet og projektet skrider endelig ret hurtigt frem.
Der er nu kommet nye fliser i viktualierummet
Resten af skorsten i køkkenet er kommet ned
Gulvet i viktualierummet er også nået at blive fuget
Så har vi under nedbrydningen fundet en spændende gammel skakt under gulvet i køkkenet, men vi er lidt usikre på, hvad formålet har været med skakten
Vi ser frem til endnu en meget travlt uge på hotellet, hvor vi skal bryde resten af køkkenet ned og gøre klar til besøg fra et produktionsselskab.
31/12 2022
Godt nytår fra os på Grand Hotel & BB.
Vi håber, at I alle kommer godt ind i det nye år og vi ses på hotellet i 2023.
30/12 2022
Tirsdag startede med den sidste nedbrydning af køkkenet og fjernelse af gulvet i viktualierummet.

I onsdags modtog vi vores køkkeninventar – det er en vild forsendelse at modtage.
Vi nåede også lige indkøb af materiale til støbning af gulv mm.
25/12 2022
Glædelig 1. juledag.
Om 3 dage modtager vi alt køkkeninventaret fra Cateringinventar til køkkenet.
Så i disse dage laver vi plads til leveringen, da der er køkkeninventar for ca. 500.000 kroner.
24/12 2022
Glædelig jul fra os på Grand Hotel & BB – Projekt Fællesskab.
Vi ønsker jer alle en glædelig jul og håber I får en dejlig aften.
Vi ses på det lille hotel næste år.
23/12 2022
Vi har i den sidste uge arbejdet på højtryk for at få gavekort gjort klar til de, som gerne ville købe en ekstra julegave, man kan dele med en man holder af og samtidig få en spændende oplevelse på det gamle hotel.
Vi har arbejdet på at få de sidste papirer afsted til kommunen og politiet mm. og lige om lidt lander køkkeninventaret til snarlig opsætning – rigtig mange ting har skulle falde på plads på relativt kort tid. Vi vil derfor gerne takke Tønder Kommune og kommunalbestyrelsen for salget af bygningen, det gode samarbejde i forhold til vejledning mm. i forbindelse med lokalplan, byggetilladelse og installering og nedgravning af lovpligtig fedtudskiller, til de medvirkende håndværkere; El Centrum (og en særlig tak til Tommy), til Kjelkvist/Gert og BB Kloak, alle backerne fra vores Coop Crowdfunding kampagne og selvfølge alle følgerne.
Vi ser også frem til Laud Peoples besøg i uge to -så nu mangler vi kun at sige glædelig jul til jer alle sammen.
16/12 2022
Brandrapporten er lige på trappen og vi har haft kontakt til Tønder Kommune og har fået meldingen, at byggetilladelsen ikke er noget problem og det vil gå hurtigt, når først brandrapporten er i hus – også fordi vi har sendt de ting ind, som skal godkendes af plan – altså de ting, som har med facade og lokalplan at gøre. Det fortæller også bare, at vi er landet det helt rigtige sted – nemlig i Tønder.
I mellem jul og nytår leveres alt køkkeninventar, kun med et par undtagelse, der vil blive leveret først i det nye år, så nu begynder det hele for alvor at tage form – det er simpelthen såå spændende. I uge 2 kommer produktionsselskabet forbi og filmer – det er også helt vildt spændende og vi glæder os for vildt.
9/12 2022
Ugen startede med klargøring til besøg fra det produktionsselskab, som vi er ved at indgå samarbejde med. De besøgte så Richtsensgade tirsdag. Det ser ud til, at vi kommer til at indgå et samarbejde, hvor de vil følge en del af vores arbejde med den smukke gamle bevaringsværdige bygning og dens tidligere og fremtidige brug. Det bliver spændende og det betyder også, at de vil være med til vores åbning. Det vil der selvfølge komme mere information om, til de af jer, som kunne have lyst til at besøge os på denne dag.
2/12 2022
Så er vi ved at nærme os målet – i ugen der kommer skulle brandrapporten være i mål og vi er dermed ved at være klar til den reelle renovering. Den skal så godkendes af kommunen, men umiddelbart, så skulle der jo ikke være de store udfordringer i det, da vi har en meget kompetent brandrådgiver.
Vi har skal også i den kommende uge have besøg af et produktionsselskab, så der er vanvittig mange ting, som skal falde i hak i den næste uges tid – det er vildt spændende.
25/11 2022
Nu er det kommet afgørelse, vi skal være med i produktionen om renovationen af bevaringsværdige bygninger.
Ud over det, så ser det også ud til at der er ved at være helt styr på aftalerne med de forskellige håndværkere. Så mon ikke vi meget snart når helt i mål med det køkken/madværksted og så småt kan begynde at få besøg af alle de ventende gæster – vi glæder os i hvert fald meget til at tage imod alle de, som ønsker at besøge os.
19/11 2022
Vi har jo et fint billede fra ungdomsklubbens tid hængende på væggen over trappen. Det har vi nu med hjælp fra lokale fået dateret tilbage til 2022. Vi tager billedet ned fra over trappen nu, da vi skal have ændret trapperummet, men vi ønsker at gemme billedet i bygningen til dem, som kommer efter os. Vi har ikke helt besluttet, hvor billedet skal være, men vi synes det vil være sjovt, at det fortsat har en plads i bygningen, da det er en del af bygningens historie som ungdomsklub.
I forbindelse med nedbrydningen af køkkenet har vi fundet både gamle tapetrester – sikkert fra en gang i 60’erne, da man renoverede køkkenet og gammel el gemt i væggen.
Ud over alle de spændende fund i køkkenet, så har vi også fundet gamle avissider i etageadskillelsen fra 1962.
11/4 2022
I disse dage arbejder vi på nedbrydningen, det er vigtigt, at vi ved, hvad bygningen består af, hvad der skal til for at ændre trapperummet og opfylde brandkravende. Vi må på ingen måde få lavet noget, som ikke lever op til kravene og vi dermed skal have det lavet om inden, vi må åbne. Vi håber på, at vi kan få ibrugtagelsesret på etaperne og dermed først åbne køkkenet/madværkstedet, så caféen og senere for overnatningen og spisesalen.
Vi håber mange allerede har lyst til at besøge caféen, når den åbner og lave madaftaler med os, men også at mange vil besøge caféen, når den åbner. Vi har allerede mange, som håber at kunne overnatte her i løbet af næste år.
Tak fordi I bakker op om os, men også om de arbejdsplader, som vi så gerne vil etablere.
4/11 2022
Under nedtagningen af loftet i caféen har vi fundet en besked fra en tømrerlærling, en Iver Maigård. Beskeden er fra 27/2 1970.
Det er lidt sjovt, at finde den slags beskeder fra fortiden.
Loftet er nu taget helt ned og vi kan nu få lavet strøm, men vi skal først helt i mål med køkkenet, så der går stadig lidt tid inden, vi er helt i mål med caféen.
28/10 2022
Vi har jo endelig fundet en løsning på trappen til både 1. og 2. sal.
Vi sender en særlig tanke og tak til vores brandrådgiver for tålmodigheden. Vi endte med at skulle have fat i to trappefirmaer for at nå i mål med en god løsning, men i mål nåede vi heldigvis.
Vi har været i gang med lidt nedbrydning mens, vi venter på de sidste løse ender – vi er startet på nedtagning af loftet i caféen.
21/10 2022
Nu ser det endelig ud, at vi endelig er ved at være i mål med vores trappeløsning og brandrapporten kan dermed blive helt færdig.
Det betyder, at byggetilladelsen kan indsendes snart og den egentlige nedbrydning og opbygning kan tage fart.
Vi har lavet en lille film om hotellet, dets tilstand og nuværende ruminddeling. Den kan ses her.
14/10 2022
Vi arbejder stadig på højtryk med trappeløsningen i det gamle hotel og den er vigtig i forhold til brandrapporten. Vi har haft fat i et par trappefirmaer og ingen har endnu kunne løse opgaven.
Vi har desuden været kort i kontakt med en fra Laud People, som søger mennesker, der renovere deres bevaringsværdige bygninger. De er i gang med at finde deltagere til et nyt program. Så nu bliver det spændende at se, hvorvidt de finder vores projekt spændende nok.
Hvis nogen af jer læsere skulle have nogle gamle stole, som I ikke bruger. Stolene trænger måske til nyt betræk olie/lak, men ellers er stabile, så tager vi gerne imod dem, hvis du ikke skal bruge dem mere.
Vi har jo arbejdet i bygningen hen over efterårsferien med at få bl.a. trappeløsningen til at falde på plads. Vi fik et lille besøg af en af de tidligere ledere af ungsomsklubben/borgen. Det var helt vildt hyggeligt og spændende med endnu en lille historie fra tiden før os.
7/10 2022
Lige nu arbejder vi intenst med en trappeløsning i hotellet – vi har fundet ud af, at det kan være ret svært at finde en ny trappeløsning, der opfylder de nye regler i en gammel bygning.
Vi har besøgt Birgitte på Lokalhistorisk arkiv, hvor vi har afleveret dele af de fundende billeder fra det aflåste skab på 1. sal.
Fundet blev der jo som sagt en lille artikel ud af.
30/9 2022
Sidste weekend var vi en tur på fødevarefestival, Smag på Marsken.
22/9 2022
Vi siger tak til Elias for en spændende og hyggelig uge.
Vi håber, at du fik det ud af praktikken, som du håbede gennem det indblik, du fik af de mange sider af virksomhedsdrift nu, hvor du har været med i opstartsfasen.
Tak for nu og held & lykke i fremtiden.
Da toilettet ikke er handicapvenligt, så har vi valgt at tage skillevæggen ned for at gøre rummet større og mere tilgængeligt.
En udfordring kommer jo sjældent alene i gamle bygninger og vi har fundet ud af under det store regnskyl sidst, at der kommer vand ind gennem taget på det flade stykke. Det skal selvfølge løses hurtigst muligt og efter at have brugt to nætter i en sofa under et tæppe, da vandet kommer ud gennem strømudtaget i loftet, så er det med at få det løst ekstra hurtigt.
Vi havde i sidste uge et spændende besøg af Niels Storgaard, som var leder af Ungdomsborgen i mere end 30 år. Det var mega spændende med alt det historie, som Niels kunne bidrage med. Vi blev også klogere på billederne i skabet, det var ikke de unge, som gik i klubben, men de ansatte. Der blev faktisk en lille artikel ud af Niels’ besøg, som udkom i JydskeVestkysten
Tak til Niels, som har været en ildsjæl for mange unge mennesker i Tønder, for det meget spændende besøg og tak til Steen Tue Bjerborg for den fine artikel i JydskeVestkysten.
16/9 2022
Vi har fået produceret en lille folder om Grand Hotel & BB om virksomheden og om maden vi skal lave, når vores finde nye køkken kommer i gang.
Folderen kan også fås i en trykt udgave, hvis man ønsker en til køleskabet 🍲
Vi har fundet en bog mere i den lille butik med genbrugsbøger, hvor hotellet er nævnt i fra samme lille fantastisk butik med bøger i Tønder.
Ellers vente vi på brandrapport og nødvendige tilladelser i forbindelse med renovering.
I den kommende uge får vi Elias i erhvervspraktik fra 8. klasse fra Marieskolen.
Elias skal lære noget om alle de opgaver, der er i forbindelse med etableringen af virksomhed, renovering, vedligeholdelse, almindelig hverdagsopgaver som rengøring, de administrative opgaver som vedligeholdelse og opdatering af hjemmeside, hvordan man bruger de sociale medier og lidt om fondansøgning.
Hvor er det dejligt at unge mennesker også kan have interesse i socialøkonomi – så velkommen til Elias, vi håber det bliver en spændende uge.
9/9 2022
Vi er rigtig glade, stolte og taknemmelige for dette skriv fra Vissing Fonden.
Det var et helt fantastisk og overvældende øjeblik, at åbne en mail fra Vissing Fonden og finde ud af, at de havde betænk netop os i deres uddeling.
Vi sender dem en kæmpe tak.
Under Tønder Festivalen fandt vi en lille butik med brugte bøger i en af de charmerende små gader i Tønder.
I butikken fandt vi en lille bog om fritidshjemmet, som tidligere har boet i det gamle hotel. Bogen er skrevet af Ole Andersen, som har arbejdet i ungdomsborgen i en del år. Det er en skøn lille historie om en dreng, som finder porcelænsskår nedgravet i haven omkring hotellet. Bogen fortæller, at disse skår skulle være blevet muret inde i væggene i køkkenet, så det er vi spændte på at finde ud af om det passer, nu hvor køkkenet skal renoveres.
I søndags var vi på besøg ved to af dem i den lokale fugleforeningen, da vi gerne vil have en voiler med småfugle, når haven skal klargøres næste forår. Der findes rigtig mange flotte småfugle. Vi så forskellige.
2/9 2022
I gamle huse er der mange skjulte skatte og indtil videre har vi fundet den gamle originale pavillon, terrazzogulv gennem huset (som vi endnu ikke kender standen på) og den gale originale skelmur
MEN der er desværre også en del udfordringer; f.eks. en jerndrager indsat i en gammel skorsten på en meget dum placering i forhold til brandkravets gangareal. En udfordring kommer sjældent alene, kloakken i huset er ikke sat op på en måde, som følger nutidens regler – vi skal have en fedtudskiller gravet ned og det kræver jo, at det er på en placering, hvor der ikke kommer toiletkloak igennem, så vi har skulle kortlægge kloakken i og omkring huset – og det er der bestemt INGEN umiddelbart logik i, men det er selvfølge til for at blive løst – og vi har heldigvis fundet et rør fra køkkenet, som ikke har direkte adgang til hverken vores eller naboens toiletrør. Hvad angår jerndrageren i mellem 1. og 2. sal, så skal vi have fat i en ingeniør til at lave beregninger på, hvorvidt den kan flyttes, kn gulvet bærer på 2 sal, eller hvad skal der til for det bliver muligt, at den kan bærer. Der er også et par andre opgaver, vi skal have beregnet alligevel; et par spær skal udlignes, da overgangsbroen mellem de to tagrygge skal udvides og der skal sættes kviste i for lys, samt overbygningen på den flade del af taget ud mod baghaven.
Der er nok opgaver at se til med en stor gammel bygning, som skal i drift på ny.
Vi er glade og taknemmelig for, både dem, som har støtte projektet via køb af rewards og de, der har kontaktet os og støttet projektet via den indsamling, som vi tidligere på året fik godkendt ved indsamlingsnævnet, men også alle de, som har taget sig tid til at rådgive os – STORT TAK for det.
26/8 2022
Det har været den vildeste uge. Vi startede med at være i Erhvervshuset og fortælle om vores projekt og hvilke udfordringer, som vi støder på, da vi så kommer tilbage, så var der et støttebrev fra Vissing Fonden – det var bare det vildest 🙂
Vissing Fonden har støttet projektet ed et helt nyt professionelt køkken.
Tirsdag deltog vi i generalforsamling for LAG Haderslev – Tønder, hvor Anita stillede op til bestyrelsen – og fik en plads. Vi var enige om, at der er behov for en, som vil slå et slå for socialøkonomiske virksomheder og beskæftigelse under særlige vilkår.
Vi har også fået et nyt bestyrelsesmedlem i vores egen lille bestyrelse, Karina Hulemose, som gerne vil arbejde sammen med os om, at gøre os meget skarpere, så vi sammen kan danne de bedste rammer for arbejdspladserne i Grand Hotel & BB – Projekt Fællesskab. Karina vil I høre mere om i den nærmere fremtid.
Resten af ugen er gået med fondansøgninger, indhentning af tilbud, samt få styr på de mange udfordringer med brandkrav mv.
19/8 2022
Da vi skal åbne op for, først madværkstedet, så caféen og senere overnatning, så skal vi have en brandrapport i forbindelse med byggetilladelsen for at ændre anvendelse mv.
Vi prøver at gøre så meget som muligt klar i forhold til brandkrav mm. som, vi kan, så vi er sikre på at overhold alle krav.
Mens vi afventer rapport mm., så har vi gjort os nogle bæredygtighedstanker og er derfor ved at lave lukket køkkenhave samt stakit af de blå brædder fra pavillonen.
Så mangler der kun den side, som skal vende ud af, samt nogle højbede, drivhus og nogle frugttræer.
Da der var ret mange blå brædder omkring pavillonen, så har vi valgt at lave stakit af de resterende brædder – på den måde har vi sparet på miljøet to gange, da vi ikke skal transportere brædderne på genbrugspladsen, men heller ikke ud at købe nyt hegn. Når hegnet er færdigt, så skal det males sort og skæres i buer.
Vi arbejder videre med fondansøgning mv. og så har vi et møde i Erhvervshuset, som har inviteret os til at fortælle om vores projekt.
12/8 2022
Så kom artiklen fra JydskeVestkysten, som besøgte os i fredags.
Sjovt at læse om sig selv og projektet på den måde.
I mens vi har gået og gjort klar til Dronningens besøg, har vi kredset lidt om et aflåst skab på 1. sal. En medarbejder, som har arbejdet i den klub, som jo tidligere været huset i bygningen, kunne fortælle, at der ikke har været åbnet for skabet i hvert fald i de 5 år, som han har været her.
Vi skal selvfølge have skabet låst op og se, hvilke hemmeligheder det gemmer på.
Vi nåede også lige at få ungdomsborgens skilt ned lørdag morgen inden Dronningen kom forbi
I den kommende uge vil vi arbejde både inde og ude. Inde med fondansøgning, brandrapport og nedtagning af materialer, som ikke kan eller må bruges/genanvendes – og byggetilladelse.
Vi har også en ide om at lave bæredygtigt hegn af de blå brædder, som har gemt på den originale pavillon i den kommende uge.
Husk I stadig kan støtte vores oprettelse af beskæftigelse til socialt sårebare mennesker med handicap via vores kampagne omkring madværkstedet, som vi har lavet i samarbejde med Coop Crowdfunding. Kampagnen kan findes her på Coop Crowdfundings hjemmeside.
5/8 2022
I går, da vi forbindelse med Dronningens besøg i Tønder vil male det knap så pæne blå skur bag ved bygningen, så mens vi gjorde den ren for alger og bevoksning fik vi øje på noget bag de blå brædder.
Sørme om ikke den originale pavillon stod derinde og kiggede ud på os.
Så først et par brædder af og det endte så med, at vi tog de to sider af og man kunne se det skønne gamle byggeri indenunder.
Det er et fantastisk fund – som ingen åbenbart vidste var der. Vi var ellevilde, da vi fandt den og de søde naboer fulgte med på trappen. Det betyder også at det “kun” er en renovering og ikke en genopførsel og dermed nybyg med helt andre regler.
Du kan se en kortfilm fra fundet af pavillonen her på Youtube.
Vi har nået også at rense alger af facaden ud mod den ene af de to sider, som Dronningen kom på under sin rundtur i den åbne karet.
I dag har vi også haft besøg fra en journalist fra JydskeVestkysten, som vil skrive en artikel omkring overtagelsen, så det bliver spændende at se, hvad det bliver for en artikel.
29/7 2022
Så er vi på vej…
Så skal der pakkes maling, værktøj og arbejdstøj – nu skal vi nemlig ned og arbejde på det lille Grand Hotel & BB.
Vi får drøn travlt, når vi lander i Tønder onsdag den 3/8, da vi skal afrense facaden, male, fjerne ukrudt og slå græs inden Dronningens besøg lørdag den 6/8, hvor hun er på besøg i Tønder og skal en tur rundt i byen i åben karet. Dronningen vil passere bygningen på de to sider ud mod Kongevej og Richtsensgade, så der vil vi meget gerne, at bygningen tager sig lidt pænere ud end den gør lige nu.
Når vi er forbi lørdag, så skal vi i gang med etableringen af madværkstedet og for det er muligt, så skal vi have en lovpligtig fedtudskiller og en lovpligtig brandrapport.
Har du lyst til at støtte madværkstedets etablering, så kan du gøre det på den kampagne, som vi har lavet i samarbejde med Coop Crowdfunding, hvor du støtter udviklingen af madværkstedet og udviklingen af arbejdspladser til udsatte mennesker med handicap. Du kan finde kampagnen her.
Ved sidste besøg på hotellet fandt vi dog også et andet problem, som vi lidt akut skal have udbedret; nemlig at tagrenderne ikke er blevet tømt i MEGET lang tid og der er derfor blevet en fugtskade på væggen ved et afløb.
Vi får derfor meget travlt den næste tid, men kommer du forbi hotellet i den kommende uge og ser os med en pensel i hånden, så kom og hils.
Sidder du længere væk, så følg os gerne på Grand Hotel & BB på Facebook eller på Instagram og vil du følge renovering af hotellet, så følg med på det lille hotel enten på Facebook eller på Instagram.
Vi håber, at vi ses på hotellet i fremtiden.
22/7 2022
Vi er super glade for, at vi vandt udbuddet, men det har så også gjort, at vi har lynende travlt. Vi har travlt fordi projektet kræver vores fulde tilstedeværelse og det betyder bl.a. at vi skal flytte med projektet fra Nordjylland til Sønderjylland – det gør vi da bare lige.
Men det betyder også, at vi skal have vores hus sat til salg og solgt. Samtidigt så er Tønder så heldige at få besøg af Dronningen den 6/8 og det betyder også, at vi har forpligtigede os til at få grunden og bygningen til at pæn og ryddelig ud, da dronningen kommer lige forbi bygningen langs de to sider, som ikke ligger lige op ad nabogrundene. Så lige nu arbejder vi hårdt på at få vores hus til at være klar til fotograf på torsdag og så fra mandag i ugen efter arbejder vi non-stop på at få hotellet og udearealerne til at blive pæne ud til 6/8.
Vi vil også gerne sig tusinde tak til alle, som har støttet tilblivelsen af madværkstedet, det er både til dem, som har delt kampagnen, men selvfølge også til de mange, som allerede har købt en reward – vi er meget taknemmelige for al den opbakning til etableringen af både madværkstedt, men også til de fællesskaber, som vi i så høj grad har et højt ønske om at etablere. Så STORT TAK til alle jer, som er med til at gøre en forskel.
15/7 2022
Der var engang et smukt hotel…. og det bliver det forhåbentligt igen inden alt for længe.
Vi fik udleveret nøglen i tirsdags af den søde ejendomsmægler Pernille fra EDC i Tønder.
Nu skal vi i gang med at have udviklet madværkstedet og får at komme i mål med det, så skal vi have lavet den lovpligtige brandrapport/byggetilladelse og fedtudskiller.
Køkkenet er delvist nedtaget og ser således ud nu
Så der skal ordnes en del i køkkenet for at komme i mål med at etablere arbejdspladser til udsatte mennesker med handicap. I den forbindelse har vi i samarbejde ed Coop Crowdfunding, oprettet en rawardbaseret crowdfunding, den kan finde her på Coop Crowdfunding.
Så del gerne crowden i dit netværk og følg vores renoverings og udviklingsprojekt.
Vi håber, vi ses på hotellet.
8/7 2022
Vi kan nu afslører, at projektet flytter ind i det charmerende jernbanehotel i Tønder med overtagelse 1/8 2022.
På tirsdag får vi udleveret nøglerne til hotellet og vi skal så finde ud af, hvad der skal til for at få lov til at udvikle madværkstedet. som bliver det første, som skal etablere beskæftigelse til udsatte mennesker med handicap.
Der er stadig rigtig mange ting, som skal fald på plads inden, vi kan komme fra start, men hvor er det dejligt, at projektet har fundet et hjem i det gamle smukke hotel.
1/7 2022
Så er ventetiden ovre og det længe ventede opkald omkring vores bud på bygningen kom i dag – kommunen har godkendt vores projekt samt vores bud. Så Projekt Fællesskab har hermed en bygning til at huse projektet.
Det er fantastisk, nu kommer der så en tid, hvor mange praktisk ting skal falde i hak.
Der kommer flere informationer omkring placering i næste uge, når papirerne er endelig godkendt.
Vi kan dog løfte sløret en smule og give jer et smugkig på logoet
24/6 2022
Sidste del af ventetiden…


17/6 2022
Spændingen stiger og stiger mens vi venter på, at datoen for afgørelsen kommer tættere og tættere på.
Vi er snart så klar som, vi overhovedet kan blive inden, vi ved om vores projekt er valgt. Vi håber selvfølge på, at de synes projektet er godt beskrevet, så de føler sig sikre på, at projektet er godt, gennemarbejdet og levedygtigt. Vi håber også på, at de kan se den generelle ide i projektet og vil bakke op om, at det kan komme både kommunens borgere, men også en del af kommunens studerende til gode. Vi håber selvfølge på det gode samarbejde både med kommunen, en også de øvrige virksomheder og skolerne i og omkring kommunen.
Vi har rigtig meget brug for nogle krydsede fingre lige nu, da det vil blive afgørende for projektet.
Vi har dog en rigtig god fornemmelse for kommune og lokalbefolkningen, da vi er mødt meget overvejende positivt.
10/6 2022
mens vi stadig venter…
Vi venter fortsat på svar på vores bud på bygningen – og man revner jo næsten af spænding, men for tiden ikke bliver for lang, så arbejder vi selvfølge for at få en masse andre brikker til at falde på plads. Vi arbejder stadig på at blive klogere fondansøgning og samle op på den ting, som skal tages ånd om med det samme, hvis vores bud bliver valgt – det er jo alligevel lige omkring hjørnet, hvis vores bud bliver valgt og vi vil få mega travlt.
Ud over alle de praktiske ting omkring bygningen, så vil vi også skulle have en del samarbejdspartner i spil indenfor relativ kort tid. Vi håber jo klart på, at vi vil kunne få nogen i beskæftigelse indenfor en kort periode og muligvis også nogle af de studerende, som har svært ved at finde en praktikplads.
Vi håber selvfølge der sidder en masse derude, som har lyst til at være med til at lave spændende udvikling og at vi samen kan lave noget, som er helt vildt godt og giver mening for en masse mennesker – ikke bare os med ideen, men mennesker, som kan komme i beskæftigelse, men også andre virksomheder, både dem med samme ånd, men også mange af de lokale med lækre og spændende råvarer.
3/6 2022
Har alle danskere ret til et job?
Hvad betyder det for en kommune, hvis flere, som f.eks. er tilkendt flexjob, kommer i arbejde?
I Danmark er der ca. 49.000 mennesker med handicap, som står udenfor arbejdsmarkedet. Hvordan hjælper vi dem, som virkelig ønsker det, i job?
Alle mennesker burde have ret og adgang til beskæftigelse, hvis de ønsker det.
Ud over at det vil hæve livskvaliteten, så vil det også have indflydelse på den danske økonomi og erhvervslivet, hvis vi får flere mennesker i arbejde. Det vil være en gave for kommunerne, hvis flere virksomheder vil tage socialt ansvar.
Hvordan får vi så virksomhederne til det og er alle virksomheder indrettet til det? Det vil nok være lettere, at få virksomhederne til at tage del i det sociale ansvar, hvis det var lettere at få opbakning til det f.eks. via de mange puljer og fonde, som findes, men også hvis kommunen så dem, som påtager sig at løfte opgaven mere som en gave til lokalsamfundet og en samarbejdspartner. Mange virksomheder kunne godt påtage sig mere socialt ansvar, men det betyder, man skal fokusere meget mere på de menneskelige værdier og mindre på bundlinjen, da det jo muligvis vil kræver flere ressourcer og mere fleksibilitet at påtage sig det sociale ansvar. Det kunne indebær flere ansatte på mindre tid, mere struktur og mere planlægning fra virksomhedens side – er man indstillet på det, så kan man måske til gengæld også være sikker på glade og tilfredse medarbejder, som yder sit bedste med et smil på læben. Men at mødes på midten kræver selvfølge velvilje fra alle parter, men også at man i kommunen og lokalsamfundet vil bakke op om disse virksomheder og deres virke.
27/5 2022
Mens vi venter del 2.
Ventetiden synes lidt lang lige nu, men vi prøver at være en smule effektive mens, vi venter. Ud over det er et ret vild projekt at springe ud i, da det ud over at være en virksomhed, er baseret på at etablere fællesskaber for udsatte mennesker med handicap, så kræver det også en helt ny bosætning for os som familie. Vi har derfor brugt en hel dag inden Kristi Himmelfartsdag på at besøg kommunens skoler. Det var nogle spændende besøg, da der både er privatskole og folkeskolen og i denne kommune, er folkeskolen delt op i en grundskole og en overbygningsskole.
Det var alle super spændende besøg, hvor vi fik en introduktion til, hvad skolen kunne tilbyde, men også, hvad de forventer.
Vores børn har altid gået i folkeskole, så det var også spændende at se, hvad en privatskole kunne tilbyde, men også at høre deres forventninger til børnene og familien.
Vi håber, at fremtiden byder på nye samarbejder.
Nu kommer ferietiden også lige rundt om hjørnet, så nu må vi nyde tiden, der kommer og forhåbentlig går tiden frem til 30/6, hvor der kommer svar, forhåbentligt hurtigt og der kommer et positivt svar retur – både fordi det er et godt og spændende projekt, som er gennemarbejdet, men også fordi kommunen synes det vil være godt for dem og de tør og vil noget mere end noget, som der allerede er massere af.
20/5 2022
Mens vi venter på, kommunen får kigget på de indkommende tilbud, så arbejder vi videre på fondsansøgningerne og projektet som helhed.
Vi har i den forbindelse også gjort os nogle tanker omkring, hvad det er for noget beskæftigelse, vi gerne vil udbyde og under hvilke forhold og betingelse de skal være.
14/5 2022
I tirsdags var vi til fernisering i Nørresundby for at se Michael Thyregod fra MT Arts udstilling. Fantastisk inspirerende og farverig kunst.
Udbuddet sluttede også i onsdags og vi skal nu vente frem til 30/6 inden der kommer en afgørelse. Vi ved, at vi ved er en af de to bud, som der er kommet på bygningen.
Vi har også modtaget støtte fra Kultur i nærheden: 25.000 kr. i forbindelse med vores malerstudie med tilgængelighed.
Så på mange måder en fantastisk god og spændende uge, hvor vi netop har afsluttet med at fejre konfirmation for vores søn i går.
Mens vi venter. vil vi få indhentet tilbud på de resterende etaper, søge fonde og få forberedt materialet på byggetilladelsen, hvis vi skulle være heldige og løbe af ed bygningen, således vi bare skal indsende det efterfølgende.
6/5 2022
Så har vi fået styr på projektets første etape – opstart af madværkstedet, buddet er sendt og der er styr på finansieringen i forhold til etape 1/madværkstedet, samt driftsbudget. Så nu er der kun at vente på udbuddet er slut og kommunen får taget en beslutning om, hvorvidt de synes, at vi sidder med et godt projekt.
Mens vi venter, skal vi holde sønnens konfirmation på fredag.
Vi forstiller os dog ikke, at vi skal sidde for meget tilbagelænet i sofaen i ventetiden, men at vi skal arbejde målrettet med de næste etaper, finansiering og undersøge mulighederne for samarbejde med lokale aktører.
Vi har også valgt at undersøge bosætningsmuligheder for vores familie i mellemtiden, da hvis købet bliver en realitet, så skal vi jo flytte vores familie og projektet små 260 km. syd på.
Det er mega spændende og det betyder, at der kan komme til at ske ret meget på kort tid. Kryds fingre for os, det vil nemlig give os den mulighed at være med til at ændre mulighederne for en gruppe udsatte mennesker med handicap.
29/4 2022
Det er været en meget travl, men spændende uge.
Da bygningen som projektet forhåbentlig bliver forankret i, den er i udbud, så derfor skal vi lave projektbeskrivelse – samtidig, så skal vi søge midler til dele af projektet. Alt imens vi får disse ting klar til udgangen af næste uge, så skal vi også gøre klar til vores søn skal konfirmeres lige om lidt på Store Bededag.
I onsdag var vi på besøg for at se, hvad byen har at byde på, senere var vi igen på besøg i byen og sender deltog vi i et borgermøde, hvor vi præsenterede projektet og henvis blev det positivt møde og der var en meget positiv stemning i forhold til vores tanker – og endda grobund for samarbejde med andre aktører i området. Alt i alt var det en meget positiv oplevelse og vi oplever bare at blive taget så godt imod.
Næste uge byder på mere sparring med relevant parter og igen oplever vi, at en med erfaring åbner døren for os og byder os indenfor – og ellers skal ugen bruges på, at skrive projektbeskrivelsen helt skarp og skrive ansøgning, samt samle op på tilbud fra håndværkere på de sidste etaper.
22/4 2022
I denne uge har vi arbejdet meget målrette med at finde løsninger således bygningen kan tilpasses, da der er en smule udfordringer med tilgængelighed – men indgangsvinklen er at ALT kan lade sig gøre, indtil det modsatte er bevist.
Der mangler fortsat et fuldt overblik over tilbud til de, som skal gøre bygningen tilgængelig for ALLE, men vi arbejder videre på det i næste ugen – det er hyggeligt med weekender, men det sætter desværre en begrænsning på, hvem der er træfbar 🙂
I den kommende uge skal vi også have endnu et besøg i bygningen og have svar på de sidste uopklarede spørgsmål i forhold til lift mm.
Vi er faktisk også jublende glade, da vi oplever at blive mødt så positivt – her faktisk både af lokalbefolkningen, men også af de lokale politikere og kommunen. Hvis det er den generelle stemning og holdning på stedet, så vil vi være meget taknemmelige for, at projektet lander netop der.
15/4 2022
Så kom påsken og det er jo dejligt med lidt fritid med familien, men det sætter desværre også processen med projektet på pause – og det er lidt en udfordring, når mange ting er skal falde på plads.
Ugen, der kommer byder på indhentning af tilbud fra elektriker, tømrer og et tilbud på total entreprise på en mindre overbygning.
En udfordring på elevator til 2. etages tomme loftsrum skal løses – men som sagt, så er udfordringer til for, at skulle løses.
Det bliver simpelthen mega spændende den kommende uge.
8/4 2022
Muligheder og begrænsninger.
Den bygning som vi har brugt 3 måneder på at arbejde på, har ejendomsmægleren, som også er en af ejerne, valgt at gå en anden vej med – det er virkelig en mavepuster også fordi vi var sikre på, at han ville give besked, hvis situationen omkring bygningen ændrede sig og vi så som minimum vil blive orienteret, hvis bygningen var på vej af markedet, da vi havde udtrykt, at vi ikke vil arbejde videre på den bygning, hvis ikke den var en mulighed. Men i hvert fald ingen hands up til os – og vi stod således i mandags igen på bar bund – eller det troede vi… Vi har dog siden været i kontakt med en sød kvinde vedteknik og plan, men i en helt anden kommune. Hun gav os heldigvis en hurtig lektion i at se mulighederne frem for begrænsningerne. Hertil kommer måske også at det er bedre, at kommunen har interesse for projektet. Her er udfordringen så, at man skal “vinde” retten til købet af bygningen med sit projekt – så lige nu arbejder vi intenst på, at få etableret de rette kontakter.
Kryds meget gerne fingre for at det lykkedes, da vi meget gerne vil være med til at gøre en forskel for mennesker med handicap og deres pårørende.
1/4 2022
Det har været en vildt spændende og inspirerende uge. Vi startede med at deltage i Foodexpo i Herning Messecenter – sikke alt den inspiration, man kunne få der på spændende og lækker mad. Der var samarbejdspartner på at fra mad til sæbe og borddækning.
Vi har også haft fornøjelsen af at deltage i et kursus vedrørende brugen af forretningsmodel canvas – det var mest for at udfordre os selv, men selvfølge også for at lære nyt og det var meget spændende, men også at høre andres tanker omkring forretningsplaner og brugen af modellen.
Vores bestyrelsesformand har også haft fødselsdag – dog har vi ikke fejret ham endnu, da han sidder i Budapest lige nu, men STORT TILLYKKE til ham.
Vi har også nået at sende tre fondansøgninger afsted og er i gang med at forberede endnu to. Vi har desuden haft kontakt til en af de ansøgt fonde og de virker interesserede i projektet – vi kan forvente svar indenfor den nærmeste fremtid, da de holder bestyrelsesmøde på mandag – og det er bare VILDT SPÆNDENDE.
Næste uge starter med et møde med en rådgivende revisor.
25/3 2022
Endnu en uge med fondansøgninger – det er et stort arbejde at søge fonde. Først skal fondene findes og så skal der afklares formål, ansøgningsfrister og behandlingstid.
I denne uge har vi søgt Ole Kirk´s Fond, Ideer for livet Fonde og Norlys Vækstpulje. Vi afventer svar fra 10 fonde samt afklaring fra en. Nogle fonde vil gerne have en kort beskrivelse for så at afklare, hvorvidt man er indenfor formålet.
I løbet af den kommende uge skal vi gerne høre fra 1-2 fonde, vi håber selvfølge at vi er blandt de bedste ansøgere indenfor formålet.
Vi vil også arbejde målrettet på indsamlingen og på at få udbredt viden om vores projekt.
18/3 2022
Så fik vi formen til tilmeldingen til at fungere optimalt – så har nogen haft udfordringer med tilmeldingen, så undskylder vi meget.
I torsdags var vi en tur i Harken – Hæstrup, hvor vi var med til borgermøde. Her fremlagde vi vores projekt og heldigvis blev det modtaget overvejende positivt.
Det var en dejlig imødekommende lokalbefolkning, som var interesseret i projektet.
Det var et skønt “medborgerhus”, som vi helt klart gerne vil lave et samarbejde med, sammen med alle de søde lokale borgere. Vi har et håbe om, at vi kan være med til at tilføje noget mere – noget ekstra til lokalsamfundet.
Det var i hvert fald et godt øde med nogle fantastiske mennesker og det har givet endnu mere blod på tanden og et ekstra stort ønske om at lykkedes lige der.
Vi har fået besked fra indsamlingsnævnet om, at vi er godkendt til indsamling til “Inkluderende Fællesskaber”.
Vi håber slevfølge der sidder andre ildsjæle derude, som gerne vil støtte de her fællesskaber eller måske virksomheder, som gerne vil tage socialt ansvar, men ikke selv har muligheden for at ansætte udsatte mennesker med handicap og derfor gerne vil gøre det på anden vis.
11/3 2022
I denne ugen har vi søgt tre fonde.
Vi arbejder målrettet på at få forøget vores mailliste og forsøger at dele vores budskab vidt og bredt.
Vi har også indsendt en ansøgning til tilladelse til indsamling for at finde den sidste finansiering til opstart af projektet, Bygningen er ikke helt så let at få finansieret som håbet, da den ikke har en ret bred målgruppe eller er så attraktiv pga. af standen.
I den kommende uge skal vi gøre klar til at fremlægge projektet for lokalbefolkningen. Vi håber rigtig meget på, at de vil tage godt imod det og ønsker at bakke op omkring det.
4/3 2022
I denne ugen har vi arbejdet på en ret stor og omfattende fondansøgning, som vi forventer at sende afsted på mandag.
Vi har også så småt været i gang med at forberede vores oplæg til den 17/3, hvor vi skal fremlægge vores projekt for lokalbefolkning – og vi er meget spændte på deres reaktion på vores projekt.
Når vi har fået gjort fondansøgningen og oplægget færdig, så skal vi have lavet en pressestrategi, hvis vi skal have projektet i mål, så får vi brug for opmærksomhed på projektet.
25/2 2022
Vi arbejder fortsat hårdt på fondansøgningerne og finansieringen af den fysiske ramme. Vi har heldigvis en god vejledning i Business Hjørring i forhold til forretningsplanen.
Vi er også blevet inviteret til møde i lokalsamfundet, hvor vi skal fortælle om vores projekt. Vi håber utrolig meget på, at vi vil få en markant opbakning der.
18/2 2022
Vi har opdateret vores fondsliste for at finde de fonde, som er mest mulig relevante for vores område, da der jo er utrolig mange fonde til mange forskellige formål. Det er jo et STORT arbejde at søge fonde, da de ønsker forskellige oplysninger og dækker forskellige dele af projektet – nogen giver mange penge per uddeling og nogen giver få portioner.
Vi arbejder igen med muligheden for indsamling til opstarten, men er meget i tvivl om, hvorvidt der er opbakning til en indsamling – både lokalt, men også i den brede befolkning.
13/2 2022
Denne uge har på mange måder været spændende. Vi har været til møde ved Business Hjørring og blev her mødt af imødekommende, sød og inspirerende mennesker. Vi håber på en opfølgning her i den kommende uge. Vi er også blevet kontaktet af en af en af de puljer, som vi har søgt midler ved til en opklarende samtale.
Vi blev så sidst på ugen, som så mange andre er, ramt af corona og det er også derfor, at opdateringen først kommer nu. Vi er heldigvis ved at være ovenpå igen, men god bedring til alle i andre derude, som også er ramt af corona lige nu.
4/2 2022
I denne uge har vi søgt midler ved Lauritzen Fonden og Jascha Fonden og vi arbejder på ansøgninger til Elsass Fonden, LAG Nord midler og Ideer for Livet fonden.
Vi afventer også et par andre tilbud på nogle afgørende istandsættelser for at projektet kan blive en realitet.
En anden afgørende faktor er den lokale opbakning, som vi håber på, da det er en betingelse for projektet lykkes.
28/1 2022
Tiden går stærkt lige nu, vi har i denne uge søgt ikke mindre end 7 fonde, inden ugen var omme. Det er et meget tidskrævende arbejde.
Vi har dog fortsat brug for opbakning for at komme fra start – det er på mange måder den største udfordring. Det gælder både lokalt, så vi ved om, der er behov for både tilbuddet, men også for det vi som virksomhed vil udbyde, så vi ved, at der er grobund for at drive virksomhed i oplandet. Jo flere tilsagn vi får, jo lettere vil det være at komme fra start og få finansieret bygningen – men også at få den nødvendige ændring af lokalplanen. Alt sammen noget, som kræver en del opbakning.
Vi venter også på svar en rækker steder fra angående de praktisk ting omkring bygningens tilstand mm.
Vi har nu også fået oprettet muligheden for nyhedsbreve, så vi håber, at mange vil følge med i projektets udvikling. Vi vil også meget gerne give dem, som støtter projektet mulighed for, ud over nyhedsbrevet, at besøge stedet og se udviklingen i virkeligheden.
21/1 2022
Vi har erfaret, at det er et omfattende arbejde, at indhente tilbud – faktisk til tider så stor en opgave, at selv katten bliver helt træt 🙂
Vi håber, at det så giver pote i den anden ende og vi opnår opbakning omkring projektet – såvel lokalt som finansiel.
Vi håber selvfølge at rigtig mange ønsker, at bakke op omkring projektet lokalt.
14/1 2022
Vi arbejder videre med den bygning, som vi har kig på, den ligger i Nordjylland. Der er et omfattende renoveringsarbejde i bygningen og derfor bruges tiden lige nu på at indhente diverse tilbud.
Samtidig har vi en række fonde, som skal søges her januar og februar. Vi opdater i løbet af ugen listen med fonde mm.
7/1 2022
Vi har nu fundet en bygning, som godt kunne gå hen og blive en realitet. Vi arbejder dog på, at finde ud af, hvorvidt lokalplanen bliver en udfordring for projektet.
Vi arbejder ligeledes på at finde ud af om der er lokal opbakning – både i forhold til generel opbakning, men også i forhold til ændring af den nuværende lokalplan og om, vi kan finde kommunal opbakning i kommunen.
Der er selvfølge forhold, som stadig er stærkt udfordret af corona – desværre. Vi håber, at disse udfordringer forsvinder her i først kvartal af 2022.
Vi håber, at mange af de ubesvarede spørgsmål kan besvares indenfor den næste uge eller to.
31/12 2021
Så nåede vi årets sidste dag og lige om lidt tager vi hul på et nyt år – forhåbentlig et år med mindre corona og alt det der følger med.
Vi venter på svar angående et par bygninger, som kan være relevant for Projekt Fællesskab og så har vi et møde med en kommune, men det er der nok desværre udsigter til, bliver flyttet pga. corona.
Vi kan også fejret årets sidste dag med, at vores dronning nævner handicapområdet i sin nytårstale og det er jo dejligt, at vores statsoverhoved har fået øje på den mangle, der desværre er på området. Selvom hun måske ikke politisk kan gøre så meget ved situationen, så skal hun alligevel have STOR TAK for at sætte fokus på området. Læs mere om dronningens nytårstale her.
Vi ser frem til et år, hvor vi forhåbentlig sådan rigtig kommer fra start. Vi vil også gerne bruge anledning af årsskiftet til at takke alle, der har hjulpet os på vej derude – både med sparring, information og viden. Vi vil også gerne takke vores bestyrelsesmedlemmer for sparring og ideer samt vores ambassadører, som hjælper med at dele vores budskab om, hvad vi arbejder på. Så STORT TAK til alle jer, som den ene eller anden måde har hjulpet os på vej.
Så godt nytår til jer alle.
24/12 2021
Her i den sidste uge op til jul har vi været ude at se en bygning. Den ligger desværre uden for byen og så har den behov for et kæmpe renoveringsarbejde inden den kan tages i brug.
Man kan sige, at det vigtigste i forhold til projektet, er nok, at der er kommunale opbakning i forhold til beskæftigelsesdelen, men også i høj grad, at der er lokal opbakning og det er der desværre nok ikke så meget af her – desværre.
Vi har desuden søgt en fond og vi er kommet gennem nåleøjet og er dermed i den gruppe, som er udtaget til næste runde – jubii, hvor fedt.
Og ellers mangler vi kun at ønske
17/12 2021
Så nærmere julen sig med hastige skridt og året går på hæld.
Vi arbejder meget koncentreret på, at etablere et samarbejde med en mulig kommune og leder stadig med lys og lygte efter en passende bygning. Det har været overordentligt svært, at finde en bygning, som kan rumme projektet.
Vi er dog så heldige, at vi nu har fundet en bygning, som vi skal ud at se på – så må vi se, om vi er heldige, at denne bygning kan rumme projektet. Vi er i den forbindelse også i kontakt med kommunen, som bygningen ligger i.
Vi håber så meget, at det kan føre til en løsning på bygningen og beliggenheden. Vi håber rigtig meget på en positiv opdatering på den front.
God juleferie til dem, som er gået på ferie og til dem, som er på vej.
10/12 2021
Så står det i julens tegn og der står snart juleaften på kalenderen.
I den forbindelse har vi et stort juleønske – nemlig en passende bygning.
Vi er så heldige, at vi er blevet kontaktet af en af kommunerne, som vi tidligere har skrevet til og de har en mulig bygning. Samtidig er der kommet tilbagemelding fra en ejendomsmægler, han har to mulige bygninger, som han gerne vil vise os. Så vi håber, at vi kan se den ene bygning i næste uge.
Vi er dog blevet klar over, hvor vigtigt at det er, at kommunen som projektet kommer til at ligge i, er lige så interesseret i projektet, som vi er. Vi har brug for opbakning og samarbejde både med kommunerne i forhold til beskæftigelsesdelen, men også i forhold til erhvervsafdelingen mv.
Vi ser frem til endnu en spændende uge.
5/12 2021
Så kom det længe ventede svar fra indsamlingsnævnet, men de havde desværre ikke valgt, at svare på spørgsmålene separat. Vi havde 3 spørgsmål:
- Kræver den rewardbaserede crowfunding tilladelse? (det gør den ikke, da det er som et salg, men vi havde valgt, at spørge alligevel)
- Kræver donationen tilladelse, når man får sit navn logo på en væg?
- Er der et krav om separat konto til donationsmidler? Men de havde valgt ikke, at svare på spørgsmålene for sig, så nu må vi vente på endnu et svar, men ud fra det svar, som der er kommet, så bliver det ikke muligt, at kunne lave ren donation til projektet, da det kræver en separat konto – og det var i forvejen meget svært, at oprette en konto til et projekt som dette. Men nu afventer vi så endnu et svar.
Der er så heldigvis også godt nyt fra denne uge, vi har et møde med en kommune 20/12 og så må vi se, hvor det fører os hen.
25/11 2021
I denne uge kommer opdateringen først i dag, da vi har deltaget i Egmont On på Egmont Højskolen i går. Det var en meget spændende oplevelse af lyd, billeder og ord, alt med udgangspunktet i nuet. Eleverne på Egmont har i den forløbende uge produceret en række spændende kortfilm, dokumentarfilm og andre billedproduktioner i deres emneuge og vi fik så til at opleve produkterne af denne uge i går.
Ud over de spændende filmproduktioner, så fik vi også mulighed for at mødes med de øvrige bestyrelsesmedlemmer, Rasmus og Kristian, i den virkelige verden fremfor kun virtuel og fik også drøftet vores udgangspunkt i forhold til de muligheder, vi arbejder på lige nu – det var også meget spændende.
Vi har også fået en tilbagemelding fra indsamlingsnævnet, men da vi har spørgsmål på tilbagemeldingen, så er vi faktisk fortsat ikke videre med den del. Det er en meget langsommelig proces desværre.
Vi håber på, at vi skal mødes med en mulig samarbejdspartner mere i den kommende uge.
19/11 2021
I denne uge har vi været i kontakt med et kommunalbestyrelsesmedlem i en af de interesserede kommuner. Vi er meget spændt på, hvor det fører hen og vi håber snart, at vi har mulighed for at mødes med de forskellige parter. Det kunne være dejligt, hvis vi snart kunne finde det rigtige sted og rigtig komme fra start og byde de første velkomne i de nye omgivelser.
Vi er jo heldige, at vi har nogle super bestyrelsesmedlemmer og ambassadører, som bakker op omkring projektet og dets udvikling. Vi kunne dog godt bruge et bestyrelsesmedlem, som er pårørende og som gerne vil være med til at udvikle denne type projekt således, at vi også har denne vinkling med. Så sidder du derude med et ønske om at være med til at udvikle på dette område, så skal du ikke holde dig tilbage – vi vil rigtig gerne høre fra dig.
12/11 2021
Nu ser det ud til, at der endelig vises interesse for vores projekt fra kommunerne – om det har noget med valget at gøre, det er ikke nemt at sige. Det kan også være fordi, at kommunerne er klar over , at der rent faktisk er et behov. Vi har to kommuner, som vi er i kontakt med. Vi har også erfaret, at det desværre ikke er en fritvalgsordning, hvor man selv suverænt kan bestemme, hvor man har lyst til at være. Det er meget afhængigt af bygningen og dem har vi desværre erfaret, der ikke er ret mange af.
Vi har fået fremvist to bygninger, henholdsvis i Hjørring og Esbjerg, men de har desværre ikke den rette indretning og der skal ændres for meget i forhold til prisen – samt kommunen skulle være villig til at ændre lokalplanen i forhold til brugen af bygningen.
5/11 2021
Vi arbejder fortsat på, at finde en bygning – og det er rigtigt rigtigt svært.
Der findes bare ikke ret mange bygninger i den størrelse, som er ledige eller rigtige til formålet.
Vi venter også fortsat på indsamlingsnævnet – for pokker, hvor arbejder de langsomt.
29/102021
Det er langt svære at, finde den rette bygning end vi havde forventet. Vi troede faktisk at der var mange flere tomme bygninger fra lukkede plejecentre, plejehjem, skoler og andre institutioner i takt med, at der har været en del lukninger og sammenlægninger – vi må nok også erfare, at der er langt fra en lukning til et udbud af bygninger.
Vi afventer også fortsat indsamlingsnævnet – så et godt råd til andre, som ønsker crowdfunding og anden indsamling: VÆR UDE I RIGTIG GOD TID.
22/10 2021
Så kom efterårsferien jo snigende ind på os – det er jo dejligt med ferie sammen med familien. Det betyder dog, at mange af de mennesker, som man så gerne vil i kontakt med jo desværre også har ferie. Det betyder, at eftersøgning af bygning desværre har stået lidt stille. Vi afventer også fortsat indsamlingsnævnet, som desværre lader sig vente ret meget på sig. Vi mangler derfor fortsat et grønt lys for at må starte salget af oplevelsesgavekort og fordelsbevis samt donation – vi håber snart det lykkedes, men omvendt er det jo også ret meget afhængig af en bygning.
Vi har desværre ikke været så heldig, at Café Salt har haft tid til et besøg endnu.
Vi har også sagt goddag til Cath Borch Jensen, som er vores nye ambassadør – en rigtig ildsjæl med total gang i den. Vi glæder os rigtig meget til at arbejde sammen med Cath. Cath er 37 år, formidler, foredragsholder, debattør, entreprenant, ildsjæl og kropsaktivist samt uddannet zoneterapeut. Cath er født med cerebral parese (spastisk lammelse). Læs mere om Cath og hendes meget aktive liv under ambassadører, men også på Cathapuls.
15/10 2021
I den forløbende uge har vi ledt med lys og lygte efter en passende bygning. Vi har kontaktet først 5 kommuner, men er nu endt ud på 14 kommuner. Det er langt svære end, vi først forventede at finde den rette bygning.
Bygningen vi leder efter er 1500/2000 m2 eller større og skal ligge i eller helt tæt op ad en større by for, at det giver mening for projektet. Det vil være helt oplagt, hvis det var et nedlagt plejehjem/center, en nedlagt efterskole eller måske en del af et sygehus.
Vi har desuden rakt ud efter lokalbefolkningen i en række kommuner, da vi tænker, at de jo kender deres lokalsamfund bedst.
Vi har talt med mange mennesker ved de forskellige kommuner og flere erhvervshus. Vi ved bygningen finde – vi skal bare finde den.
Vi har desuden – og desværre fået afslag af Otto Bruuns fond på vores ansøgning.
Men vi arbejder selvfølge videre med ansøgninger samt vores søgen efter den rette bygning.
8/10 2021
I denne uge har vi arbejdet hårdt på, at finde en bygning, som der kan tages udgangspunkt i, så er der nogen, som ved der står en bygning og venter på os et sted, så høre vi meget gerne om det på info@projektfaellesskab.dk
Ud over vi næsten har søgt google i stykker og meldt os ind i samtlige grupper på Facebook for, at se om vi kan finde den rette bygning, så har vi deltaget i Handicapinitiativets demonstration i Århus den 5/10, da det er et meget vigtigt emne at bakke op omkring.
1/10 2021
I denne uge har vi fået endnu en ny ambassadør, hun hedder Julie. Julie er 25år og lider af den kroniske bindevævssygdom fibrodysplasia ossificans progressiva (FOP). Julie har tidligere været forperson i Ungdommens Røde Kors’ lokal afdeling i Horsens. Du kan læse mere om Julie og hendes unikke situation her, på hendes hjemmeside og på Facebook.
Da Rasmus ELSKER alt, som har med fællesskab, at gøre har han i denne uge også meldt sig på banen som ambassadør. Han synes fællesskab er meget vigtigt. Vi er meget glade for, at have Rasmus med ombord. Rasmus kan også ses i Tabu med Rune Klan.
Vi har desuden været på endnu en lille vandretur med Patrick fra March mod ensomhed på etape 44, da han blev efterladt i Frøstrup. Der kom heldigvis flere, som vi mødte på vores tur.
Ud over disse to vigtige ting, som har vi fået udarbejdet rewards og arbejdet på fondansøgninger. Vi har også talt med Café Salt, som vi håber, at vi kan få et møde med her en af de kommende uger.
24/9 2021
I den løbende uge har vi sagt velkommen til vores nye ambassadør Michael Thyregod. Michael er en ung kunstner. Michael er 27 år, maler de flotteste abstrakte malerier og er født med cerebral parese (spastisk lammelse). Læs mere om Michael og hans kunst her, på MT Art på Facebook eller se hans kunst på Instagram racerunner_2.
Vi har desuden søgt endnu en fond, Otto Bruuns fond. Tirsdag deltog vi i March mod ensomhed sammen med Patrick Cakirli på etape 38, det var fantastik at møde Patrick og alle de andre, som gjorde ham følge og høre Patricks historie og beretning om, hvorfor han startede March mod ensomhed i 2017. Patrick er et fantastisk menneske og sikke en imødekommenhed, vi blev mødt med. Vi ønsker Patrick held og lykke på resten af turen.
Vil man høre mere om March mod ensomhed eller støtte det gode formål, så kan man læse mere her.
Vi har sluttet ugen af med et møde med Skovsgaard Hotel, som gerne vil sparre lidt med os om, hvad de har gjort i forhold til deres udvidelsesproces og være med til, at gøre os klogere på, hvordan de har søgt fonde og hvilke de har ansøgt. Læs mere om Skovsgaard Hotel her og deres flotte projekt, som vi er spændt på at se det færdige resultat af. Læs mere om Skovsgaard Hotels udvidelsesproces her.
Vi har sammen med bestyrelsen aftalt, at vi ikke på nuværende tidspunkt vil oprette crowdfunding på andre platforme, da det kræver alt for meget fokus i forhold til det, som der kan komme ud af det – så giver det mere mening, at sælge oplevelsesgavekortene på vores egen hjemmeside, så det arbejder vi videre med nu.
Vi afsøger ligeledes mulighederne for salg af fordelskort med gode fordele for fordelskortholderne.
Vi venter fortsat på en tilbagemelding fra indsamlingsnævnet.
17/9 2021
I denne uge har vi budt Rasmus Lund-Sørensen velkommen som bestyrelsesmedlem.
Læs mere om Rasmus og hans spændende liv med bestyrelsesarbejde og masse af arbejde for fællesskabet her, på hans Facebook Rasmus med CP eller følg med på hans Instagram.
Ud over det, så har vi ansøgt Salling fondene. Vi er desuden i kontakt med indsamlingsnævnet for, at afklare, hvorvidt vi har brug for en tilladelse til donationer eller om det kan sammenholdes som et merkøb i forbindelse til oplevelsesgavekortene.
10/9 2021
Vi har i denne uge søgt endnu en fond, arbejdet videre med den rewardbaserede crowdfunding og overvejer muligheden for donation og om der kan oprettes en slags anparter eller fordelskort, som kan sælges og give køberen en række fordel på f.eks. overnatning og leje af lokaler.
4/9 2021
Vi arbejder fortsat på, at samle midler ind til Projekt Fællesskab. I denne uge har vi sendt to fondansøgninger afsted – og lige nu arbejder vi på, at få lavet projektet projektet færdig til crowdfunding. Vi har været i kontakt med Coop crowdfunding. Vi har været i kontakt med Coop crowdfunding-platform og vil gerne lave et samarbejde med dem.
Vi håber, at projektet er klar til at launch i løbet af næste uge.
28/8 2021
Virksomheden fungere nu som socialøkonomisk virksomhed.
Vi håber, at det nu bliver lettere, at rejse midler, da det sender budskabet om, at pengene tilfalder netop den gruppe børn og unge, som vi forsøger at hjælpe.
24/8-2021
Nu er ansøgningen vedrørende overgang til socialøkonomisk virksomhed indsendt til erhvervsstyrelsen dags dato.
20/8-2021
Vi arbejder lige nu på, at gøre Projekt Fællesskabt til en socialøkonomisk virksomhed, da det rammer plet på, hvad det er vi vil som virksomhed.
4/8-2021
Lige nu arbejder Projekt Fællesskab på, at rejse midler så det bliver muligt, at åbne op for en række tilbud til børn og unge med handicap.
Den måde vi forsøger, at rejse midler på, er, at søge fonde og legater. Projektet arbejder ligeledes på, at afsøge muligheder for, at oprette rewardbaseret crowdfunding.